![]() |
HIPOTERAPIA program zajęć dla osób niepełnosprawnych. Zobacz planszę o hipoterapii.
Poszukujemy
wolontariuszy do pomocy przy zajęciach hipoterapii.
Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku, w zależności od dnia tygodnia i okresu (rok szkolny, wakacje) w dwóch lub jednym bloku godzinowym: 8.00 - 11.45 i/lub 15.00 - 18.30. Zainteresowanych prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy. |
Dziękujemy wszystkim naszym wolontariuszom, za udział w zajęciach hipoterapii oraz wsparcie przy organizacji wszelkich wydarzeń na terenie Ogniska i codzienną pomoc w jego funkcjonowaniu. Wasza obecność jest nieoceniona. Wszyscy zasługujecie na takie słowa >podziękowania<. Prosimy, bądźcie z nami nadal. |
![]() |
Kliknij na obrazek i przeczytaj o wolontariacie. |
Wspomnienia. Wspomnienia z wakcji - AIESEC
Wolontariusze z Brazylii - film Wolontariusze z Brazylii - 2 film Dzień Dziecka: (kliknij i zobacz relację) Dzień Dziecka 2016 Dzień Dziecka 2014 Dzień Dziecka 2013 Dzień Dziecka 2012 Dzień Dziecka 2011 Dzień Dziecka 2009 Dzień Dziecka 2008 Mikołajki: Mikołaj u dzieci 2013 Mikołaj u dzieci 2012 |
Z góry dziękujemy każdemu kto zechce wziąć udział w tym projekcie. |
Zobacz harmonogram zajęć |
Zobacz nasze podziękowania dla wolontariuszy |
Hipoterapia
jest odpowiedzią na potrzeby dzieci i młodzieży, a także stanowi formę
rehabilitacji. Hipoterapia jest to ukierunkowane działanie terapeutyczne mające
służyć poprawie funkcjonowania człowieka w sferach fizycznej, emocjonalnej,
poznawczej i/lub społecznej, podczas którego, specjalnie przygotowany koń,
stanowi integralną część procesu terapeutycznego. Jest to innowacyjna metoda
terapeutyczna o niespotykanych możliwościach, gdyż oddziałuje równocześnie na
trzy sfery funkcjonowania organizmu człowieka:
-ruchową
-zmysłową
-psychiczną.
Projekt
skierowany jest do dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, zakwalifikowanej na
drodze rekrutacji – orzeczenie o niepełnosprawności oraz informacja medyczna na
karcie informacyjnej - do uczestnictwa w zajęciach hipoterapii, które dadzą im
możliwość zwiększenia samodzielności w życiu codziennym. Zajęcia hipoterapii
odbywają się na terenie obiektów
należących do Ogniska TKKF „Przyjaciel Konika” – fort 49 ¼ „Grębałów”. Zadanie
realizowane jest poprzez przeprowadzenie stałych zajęć hipoterapeutycznych 5
razy w tygodniu (od poniedziałku do piątku) – niezależnie od pogody, co jest
możliwe dzięki zadaszeniu jednej z ujeżdżalni. Przebieg zajęć nadzoruje i
prowadzą wykwalifikowani hipoterapeuci.
Do pomocy zaangażowane jest liczne grono wolontariuszy.
Zajęcia
prowadzone są w grupach 2-osobowych. Zespół terapeutyczny dla każdej dwójki
dzieci stanowią: 2 konie, 4 - 6 wolontariuszy oraz 1 hipoterapeuta. Konie
pracujące w hipoterapii są odpowiednio wyselekcjonowane i przeszkolone, aby
zapewnić pacjentom optymalne warunki oraz bezpieczeństwo. Do pracy w
hipoterapii zostały przygotowane 4 konie. Pozwala to zapewnić każdemu koniowi 1
dzień w tygodniu wolny od zajęć hipoterapii (zajęcia są dużym obciążeniem
psychicznym dla konia) , zapewnić zastępstwo w przypadku kontuzji lub choroby
konia, jak również dobrać odpowiedniego konia do danego beneficjenta. Rola
wolontariuszy polega na przygotowywaniu koni do zajęć i prowadzeniu ich podczas
terapii, asekuracji i wspomaganiu dzieci podczas wykonywania zleconych zadań.
Pracę całego zespołu ściśle nadzoruje i koordynuje hipoterapeuta. Czas
przeznaczony dla każdej grupy to około 45 minut.
Zajęcia
hipoterapii przeprowadzane są według stałego, znanego pacjentom schematu. Na początku każdych zajęć dziecko
zachęcane jest do samodzielnego przymierzania i nakładania jeździeckiego ochronnego
nakrycia głowy. Potem następuje przywitanie z zespołem terapeutycznym, ze
szczególnym zwróceniem uwagi na relację dziecka ze zwierzęciem. Kolejny etap
stanowi najistotniejsza dla terapii część zajęć - zindywidualizowana dla
każdego z pacjentów, zgodna z założeniami
przyjętymi w karcie IPD. Po około 30 minutach następuje zakończenie
zajęć, związane z podaniem przez dziecko koniowi poczęstunku oraz z pożegnaniem
się z całym zespołem terapeutycznym.
Imię dziecka | Bartosz | Wiktor | Kacper | Michał | Patryk | Karol | Maciej |
Początek cyklu zajęciowego (ilość punktów) |
8 | 23 | 1 | 1 | 0 | 12 | 2 |
Koniec cyklu zajęciowego (ilość punktów) |
20 | 41 | 4 | 12 | 6 | 28 | 16 |
Procentowa poprawa (w odniesieniu do maksymalnej liczby punktów) |
27,3 | 40,9 | 6,8 | 25,0 | 13,6 | 36,4 | 31,8 |
Jednostka chorobowa | Ilość dzieci | Początek cyklu zajęciowego (ilość punktów) |
Koniec cyklu zajęciowego (ilość punktów) |
Procentowa poprawa - średnio na dziecko (w odniesieniu do maksymalnej liczby punktów) |
Autyzm | 9 | 10 | 123 | 28,5 |
Mózgowe Porażenie Dziecięce | 9 | 27 | 146 | 30,1 |
Opóźnienie umysłowe | 8 | 0 | 134 | 38,1 |
ADHD | 4 | 9 | 44 | 19,9 |
Zespół Downa | 3 | 6 | 32 | 19,7 |
Przepuklina oponowo-rdzeniowa | 3 | 18 | 48 | 22,7 |
Zaburzenia integracyjno-sensoryczne | 1 | 0 | 3 | 6,8 |
Zadzierzgnięcie | 1 | 3 | 20 | 38,6 |
Hipotomia | 1 | 0 | 22 | 50,0 |
Wodogłowie | 1 | 4 | 18 | 31,8 |
Zaburzenia centralnego układu nerwowego | 1 | 2 | 15 | 29,5 |
Opóźnienie psycho-ruchowe | 1 | 4 | 26 | 50,0 |
|